Thursday, November 3, 2011

Mencari kreativiti pada diri sendiri

Susah juga nak menentukan apakah kreativiti yang ada pada diri sendiri. Apa tidaknya minat di dalam pelbagai aspek hingga jadi tidak keruan dibuatnya. Padahal Tuhan sudah menganugerahkan kepada diri kita, dan kita sendirilah yang perlu untuk menilainya.

Modal perlu sebagai pelaburan samada kita berjaya atau tidak. Apa yang perlu keazaman dan semangat untuk meneruskan kehidupan. Ramai yang berjaya setelah melalui saat-saat kesusahan diluar sana. Adakah kita hanya mampu berdoa dan berharap sedangkan kita mampu untuk mengubahnya kerana kita disertakan akal dan fikiran.

Pertimbangan selalu dibuat tetapi takut untuk menghadapinya. Masa bergerak pantas seiring dengan usia kita. Sedar tak sedar umur kian meningkat dan anak-anak semakin membesar.

Berbalik kepada kreativiti, adakah kita merupakan seorang yang kreatif. Berbagai-bagai usaha boleh dilakukan untuk menjadikan kita seorang yang kreatif walaupun hanya setakat di dalam rumah. Mari kita sama-sama fikirkan apakah yang boleh kita lakukan untuk mengisi masa lapang yang boleh menambahkan pendapatan kita.Berikan komen anda.....

Adakah anda ?

i. Kebolehan atau kemampuan untuk menghasilkan atau mencipta sesuatu, menyelesaikan masalah dan mencapai sesuatu objektif.

ii. Kebolehan atau kemampuan untuk menggunakan daya imaginasi, idea kreatif dan pemikiran kreatif.

iii. Kebolehan atau kemampuan untuk menghasilkan idea yang tulen, asli atau baru.

iv. Hasil kreativiti mempunyai nilai, kegunaan atau memenuhi sesuatu keperluan.

Sama-sama kita fikirkan.....

No comments:

Post a Comment